Resort Czarnka promował się za miliony. Zarobiła między innymi Telewizja Republika czy TVP

Fot. Jakub Orzechowski / Agencja Wyborcza.pl
Ministerstwo Edukacji i Nauki w 2023 roku wydało ponad 1,5 miliona złotych na „promocję i reklamę” – wynika z danych przedstawionych przez Katarzynę Lubnauer w odpowiedzi na interpelację złożoną przez Magdalenę Srokę. Najwięcej środków przeznaczono na zakup czasu antenowego w Telewizji Republika. Umowy podpisano także z innymi mediami związanymi ze środowiskiem Prawa i Sprawiedliwości.
21 sierpnia 2024 Katarzyna Lubnauer, sekretarz stanu w MEN, w odpowiedzi na interpelację złożoną przez posłankę Polski 2050 Magdalenę Srokę, ujawniła wydatki resortu na „promocję i reklamę” w 2023 roku. Wówczas na czele na czele Ministerstwa Edukacji Narodowej stał Przemysław Czarnek. „W ramach części 30. budżetu państwa na działania promocyjne i informacyjne wydatkowano kwotę 1 550 094,13 zł, a w ramach środków europejskich kwotę 27 613,50 zł” – czytamy.
Resort Czarnka wydał 1,5 mln zł na promocję. Ujawniono listę beneficjentówLubnauer przedstawiła także listę podmiotów, z którymi MEN zawarło umowy. Na szczycie listy znalazła się Telewizja Republika, w której wydano 328 090,20 złotych. Część tej kwoty dotyczyła zakupu czasu antenowego na emisję dwóch spotów: „Szkoła przyszłości już dziś” – emitowanego od 8 lipca do 5 sierpnia 2023 roku i „Laboratoria Przyszłości” – emitowanego od 7 sierpnia do 7 września 2023 roku. Pozostałe środki przeznaczono na emisję materiału z wystąpieniem ówczesnego ministra Przemysława Czarnka dotyczące podsumowania roku szkolnego 2022/2023. Beneficjentem była również Telewizja Polska, której zapłacono 250 tys. zł za emisję audycji „Wielki Test”. Z kolei ponad 190 tysięcy wydano w grupie Polska Press. Środki przeznaczono na umieszczenie banerów z życzeniami dla maturzystów, udział resortu w Ogólnopolskiej Gali Plebiscytu Edukacyjnego Roku 2022, umieszczenie banerów z życzeniami od ministra edukacji w związku z rozpoczęciem nowego roku szkolnego, publikacja artykułu o wizycie Steve Wozniaka w MEN oraz innych artykułów promocyjnych.
Innymi beneficjentami byli:
- Polskie Radio SA, kwota: 98 835 zł
- Fundacja Lux Veritatis, kwota: 64 300 zł
- TV Media Narodowe, kwota: 24 587,70 zł
- Fratria sp. z o.o., kwota: 12 287,70 zł
- TV Trwam, kwota: 12 280,32 zł
- W Sieci, kwota: 6 150 zł
- TV Media Narodowe, TV Regio, Lubelska TV, TV Regionalna, kwota: 6 143,85 zł
- Gazeta Polska codziennie, kwota: 5 535 zł
- Nasz Dziennik, kwota: 4 703,21 zł
- Fundacja Rozwoju Miasta Poznania, kwota: 36 900 zł
- Siedlecka Oficyna Wydawnicza „Podlasie”, kwota: 3 013,50 zł
- X-projekt: Grupa marketingowa, kwota: 3 628,50 zł
Tak reklamował się resort Czarnka. Wiceminister edukacji ujawniła kwoty
Ponadto Ministerstwo Edukacji i Nauki podpisało umowy z kilkoma agencjami reklamowymi. To między innymi spółka OneMulti, która zajmowała się organizacją i obsługą stolika na pikniku Kancelarii Prezesa Rady Ministrów z okazji Dnia Dziecka (147 433,48 zł) czy Grupa WhiteSand, która przygotowywała Dzień Edukacji Narodowej (143 201,52 zł). Jak przekazała Lubnauer w związku z obchodami Dnia Edukacji Narodowej MEN wynajął również salę od Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie. Kosztowało to 49 tys. złotych.
W odpowiedzi na interpelację ujawniono także wydatki na promocję i reklamę podmiotów podległych resortowi. Najwięcej odnotowano w Centrum Nauki Kopernik, które w 2023 roku przeznaczyło 1 403 422,56 zł „na działania na rzecz wydawców prasy, radia, telewizji, Internetu”. Z kolei 128 999,70 zł na ten cel przeznaczył Instytut Badań Edukacyjnych.
Źródło: gazeta.pl