Białoruś uderza w polskie firmy. Łukaszenka podpisał specjalny dekret
                Białoruś wprowadza ograniczenia dla polskich i litewskich przewoźników. Aleksander Łukaszenka podpisał w miniony piątek dekret zakazujący między innymi ruchu ciężarówek zarejestrowanych w Polsce i na Litwie.
Łukaszenka uderza w polskich i litewskich przewoźników
Litewska agencja prasowa BNS podała, że dekret został opublikowany na Narodowym Portalu Prawnym Białorusi. Zgodnie z jego zapisami, zakaz obejmuje samochody ciężarowe i naczepy zarejestrowane w Polsce i na Litwie oraz samochody osobowe zarejestrowane w Polsce, które wykonują przewozy na podstawie indywidualnych i międzynarodowych listów przewozowych.
Odwet Łukaszenki?
Jak podaje Informacyjna Agencja Radiowa, dekret Aleksandra Łukaszenki ma być odpowiedzią na działania Litwy i Polski. W ubiegłym tygodniu Wilno na miesiąc zamknęło granicę litewsko-białoruską w związku z masowymi naruszeniami litewskiej przestrzeni powietrznej przez balony z kontrabandą z Białorusi. Polska przejścia graniczne z Białorusią zamknęła 12 września w związku z rosyjsko-białoruskimi ćwiczeniami wojskowymi Zapad 2025.Deklaracja Donalda Tuska
Pod koniec września Polska zniosła jednak ograniczenia. Od tego czasu samochody osobowe mogą znowu korzystać z przejścia Terespol-Brześć, a pojazdy ciężarowe z punktu Kukuryki-Kozłowicze. Do tego pociągi wróciły na trzy zamknięte wcześniej przejścia kolejowe. To nie koniec. Pod koniec października premier Donald Tusk zapowiedział, że w ciągu najbliższych tygodni zostaną otwarte dwa zamknięte od kilku lat przejścia graniczne na granicy z Białorusią – chodzi o Bobrowniki i Kuźnicę. Oba przejścia zamknięto w związku z kryzysem migracyjnym. To w Kuźnicy nie działa od września 2021 roku, a znajdujące się nieopodal przejście w Bobrownikach zostało zamknięte półtora roku później, w lutym 2023 roku.
Tymczasem, jak piszą litewskie media, najnowsza decyzja reżimu w Mińsku wprowadzająca ograniczenia dla polskich i litewskich przewoźników, stanowi przede wszystkim cios dla firm transportowych, które przewożą towary z Chin do Unii Europejskiej przez terytorium Rosji i Białorusi. Wiele z nich jest zarejestrowanych w Polsce i krajach bałtyckich. Białoruskie restrykcje mają obowiązywać do końca 2027 roku.
Źródło: gazeta.pl
