Czy paliwo tanieje wraz ze spadkami cen ropy? Ten wykres pokazuje wszystko

Fot. Dawid Żuchowicz / Agencja Gazeta

Gdy ropa naftowa drożeje, na stacjach benzynowych zostawiamy więcej pieniędzy. Czy zatem spadek cen ropy oznacza tańszą benzynę? Tak, choć zmiany następują z opóźnieniem. Wszystko pokazują te wykresy.

Rosnące ceny ropy naftowej to dla kierowców ogromny problem, bo zazwyczaj oznacza to, że będą więcej płacić za tankowanie. Gdy cena za baryłkę ropy idzie w górę, niemal natychmiast zmusza to koncerny paliwowe do podwyżki cen paliw w hurcie i w konsekwencji na stacjach benzynowych.

A co się dzieje, gdy cena ropy spada? Wielu kierowców uważa, że stacje paliw zwlekają ze zmianą cen na pylonach, narzucając nieuczciwe ceny. Czy tak jest w istocie?

Cena ropy naftowej a diesla w hurcie

Bardzo ciekawy wykres pokazujący zależność między zmianami cen ropy naftowej typu Brent a cenami diesla sprzedawanego w hurcie przez PKN Orlen opublikował na Twitterze dziennikarz ekonomiczny Rafał Hirsch. 

To ostatnio jeden z moich ulubionych wykresów. Bardzo ładnie widać parodniowe opóźnienie zmian cen w rafinerii w stosunku do cen surowca i lekkie wygładzanie amplitudy wahań

– napisał.

Faktycznie na wykresie wyraźnie widać, że zmiana wyceny ropy naftowej nie pociąga za sobą natychmiastowej zmian cen diesla w hurcie. Obniżki następują z pewnym opóźnieniem. Co więcej, wahania cen ropy naftowej są na ogół zdecydowanie większe niż w przypadku paliwa oferowanego w hurcie. Cena diesla w rafineriach ani nie rośnie, ani nie spada (procentowo) tak bardzo, jak cena samej ropy, choć zdarzają się wyjątki od tej reguły.

Inny wykres opublikowany przez Rafała Hirscha, oparty na danych z BM Reflex, pokazuje zmiany wahań cen ropy naftowej, diesla w hurcie oraz benzyny (Pb95) i oleju napędowego na stacjach. 

W tym przypadku różnice pomiędzy procentowymi wahaniami cen surowca, paliwa w hurcie i tego oferowanego kierowcom są jeszcze bardziej widoczne. O ile zmiany cen diesla w hurcie rzeczywiście podążają za zmianami cen ropy naftowej, o tyle zmiany cen paliw na stacjach są już zdecydowanie bardziej „wypłaszczone” i zależą w dużej mierze od innych czynników niż cena ropy.

Ciekawostką jest wyraźnie widoczny na wykresie znaczny spadek ceny benzyny i oleju napędowego na stacjach, spowodowany wprowadzeniem tzw. tarczy antyinflacyjnej na początku lutego, a także następujący po nim szybki wzrost cen. Ceny ropy naftowej i diesla w hurcie w tym samym okresie zmieniały się zdecydowanie mniej dynamicznie.

Źródło: https://next.gazeta.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com