Polacy ocenili zmiany w lekcjach religii. Wyborcy opozycji zaskoczyli
Ponad połowa Polaków pozytywnie odbiera zmiany w organizacji lekcji religii, dzięki którym zajęcia będą odbywać się w łączonych grupach uczniów z różnych klas – wynika z sondażu United Surveys na zlecenie Wirtualnej Polski. Co ciekawe, pomysł ten popiera niemalże co czwarty zwolennik konserwatywnej opozycji.
United Surveys zbadało na zlecenie Wirtualnej Polski stosunek Polaków do zmian w organizacji lekcji religii. Zgodnie z rozporządzeniem Ministerstwa Edukacji Narodowej od września jeśli z oddziału zgłosi się mniej niż siedem osób, zajęcia mogą być łączone z grup uczniów z klas I-III, IV-VI lub VII-VIII. Decyzja spotkała się z krytyką episkopatu, a Trybunał Konstytucyjny zawiesił stosowanie rozporządzenia. Respondentom przedstawiono wszystkie te informacje oraz zadano pytanie: „Czy popiera Pan/Pani decyzję ministerki edukacji Barbary Nowackiej?”.
Zmiany w lekcjach religii. Ponad połowa Polaków pozytywnie ocenia decyzję MEN
Wyniki sondażu wskazują, że decyzję o zmianie organizacji lekcji religii popiera 60,3 proc. Polaków. 36,8 proc. respondentów udzieliło odpowiedzi „zdecydowanie tak”, a 23,5 proc. – „raczej tak”. Przeciwnego zdania jest natomiast 35,3 proc. badanych. Wśród nich 21,5 proc. odpowiedziało „zdecydowanie nie”, a 13,8 proc. – „raczej nie”. 4,4 proc. pytanych nie miało zdania na ten temat.
Zmiany wprowadzone przez MEN cieszą się największym poparciem wyborców koalicji rządzącej – Koalicji Obywatelskiej, Polskiego Stronnictwa Ludowego, Polski 2050 oraz Lewicy. Wśród nich rozporządzenie MEN popiera aż 91 proc. respondentów (66 proc. „zdecydowanie”, 25 proc. „raczej”). 5 proc. pytanych z tej grupy wskazał odpowiedź „raczej nie”, a 4 proc. nie miało zdania.
Prawie co czwarty wyborca opozycji popiera zmiany w lekcjach religii
Co ciekawe, pomysł zmian w lekcjach religii popiera także blisko co czwarty wyborca opozycji – Prawa i Sprawiedliwości oraz Konfederacji. 16 proc. respondentów z tej grupy udzieliło odpowiedzi „zdecydowanie tak”, a 8 proc. – „raczej tak”. Większość, bo aż 72 proc., ocenia jednak decyzję MEN negatywnie. 51 proc. pytanych sympatyków opozycji zaznaczyło odpowiedź „zdecydowanie nie”, a 21 proc. – „raczej nie”. 4 proc. z nich nie zajęło stanowiska.
Badanie zrealizowano metodą mix-mode online oraz z wykorzystaniem telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI/CAWI) w dniach od 30 sierpnia do 1 września 2024 r.
MEN zapowiada jedną godzinę religii w tygodniu. Jak oceniają to Polacy?
W piątek (6 września) na łamach Gazeta.pl omawialiśmy ponadto sondaż przeprowadzony przez IBRiS na zlecenie „Rzeczpospolitej”, który sprawdzał stosunek Polaków do określonych zmian wprowadzonych przez MEN w organizacji lekcji religii. To, że ocena religii nie będzie wliczana do średniej, pozytywnie oceniło 60,3 proc. respondentów, a negatywnie – 28,4 proc. 61,6 proc. pytanych poparło ponadto pomysł, by zajęcia odbywały się w łączonych klasach wyłącznie na pierwszej lub ostatniej godzinie lekcyjnej. Źle odebrało go natomiast 27,3 proc. pytanych.
W badaniu zadano również pytanie dotyczące planów zmniejszenia liczby godzin religii w szkole do jednej tygodniowo. Zgodnie z zapowiedziami resortu edukacji taka zmiana ma wejść w życie 1 września 2025 r. Pomysł ten pozytywnie odebrało 56 proc. respondentów, a negatywnie – 31,8 proc. pytanych. 12,2 proc. uczestników badania nie zajęło stanowiska w tej sprawie. Szczegółowe omówienie sondażu znaleźć można w artykule: „Spór o lekcje religii w szkołach. Polacy pokazali, co myślą o zmianach Nowackiej [SONDAŻ]„.