Rosja i Chiny boją się, że Ukraina wygra bitwę o Krym: co wiadomo o budowie tajnego tunelu?

EPA/UPG

Rosyjscy i chińscy biznesmeni powiązani z rządem prowadzili tajne rozmowy na temat planów budowy podwodnego tunelu, który miałby połączyć Rosję z Krymem. Strony zamierzają wypracować szlak transportowy, który będzie chroniony przed atakami ze strony Ukrainy. Pisze o tym „Washington Post”.

Oczywiście Rosję bardzo zaniepokoił fakt, że ta nielegalnie zbudowana konstrukcja przez Cieśninę Kerczeńską – kluczowy szlak logistyczny dla rosyjskiej armii – była wielokrotnie atakowana przez Ukrainę. Most Krymski pozostaje wrażliwym celem. Jak zauważono w publikacji, negocjacje podkreślają determinację Rosji w utrzymaniu kontroli nad półwyspem, który nielegalnie zaanektowała w 2014 roku. Chodzi także o zwiększenie zależności Moskwy od Pekinu jako źródła globalnego wsparcia.

Rosjanie rozważają ten projekt ze względu na rosnące obawy o bezpieczeństwo mostu krymskiego. Jednocześnie eksperci twierdzą, że projekt w dalszym ciągu sprawi, że w zasięgu ukraińskich rakiet znajdą się tysiące pracowników, kosztowny sprzęt i rozległe place budowy.

Rozmowy, które obejmowały spotkania pod koniec października, wynikały z rosnących obaw Rosji o bezpieczeństwo mostu krymskiego, który służył jako kluczowa linia logistyczna dla rosyjskiej armii, ale został dwukrotnie zbombardowany przez Ukrainę i pozostaje bezbronnym celem w wojna.

Zdaniem amerykańskich urzędników i ekspertów inżynieryjnych budowa tunelu w pobliżu istniejącego mostu napotkałaby ogromne przeszkody, twierdząc, że skala prac, które prawdopodobnie będą kosztować miliardy dolarów i zająć lata, nigdy nie była prowadzona w strefie działań wojennych.

Z przechwyconych e-maili wynika jednak, że chęć udziału w projekcie wyraziła jedna z największych chińskich firm budowlanych. Wiadomości zostały przekazane „The Washington Post” przez ukraińskich urzędników, którzy mieli nadzieję ujawnić projekt i potencjalne zaangażowanie Chin. Autentyczność doniesień potwierdziły inne informacje uzyskane oddzielnie przez „The Post”, w tym akta rejestracyjne przedsiębiorstw, z których wynika, że ​​na Krymie niedawno utworzono rosyjsko-chińskie konsorcjum składające się z osób wymienionych w e-mailach. Przedstawiciel rosyjsko-chińskiego konsorcjum z siedzibą w krymskim mieście Sewastopol odmówił odpowiedzi na pytania dziennikarzy dotyczące projektu tunelu.

W e-mailach ujawniono także wysiłki Chin mające na celu zachowanie tajemnicy. Jedna z nich stwierdza, że ​​CRCC będzie uczestniczyć wyłącznie pod warunkiem „ścisłego zapewnienia całkowitej poufności” oraz że nazwa firmy zostanie zastąpiona we wszelkich umowach nazwą „inny, niepowiązany podmiot”. W innym e-mailu wspomniano o chińskim banku, który jest gotowy „zamienić swoje fundusze dolarowe na ruble w celu przesłania ich na Krym w celu sfinansowania projektów [konsorcjum]”.

Eksperci ds. dużych projektów transportu międzynarodowego stwierdzili, że budowa tunelu pod Cieśniną Kerczeńską jest technicznie możliwa, a Chiny dysponują niezbędną wiedzą i sprzętem. Mimo to, jak twierdzili, byłoby to ogromne przedsięwzięcie porównywalne skalą do tunelu między Danią a Niemcami, którego budowa trwała osiem lat, kosztowała ponad 8,7 miliarda dolarów i byłoby najdłuższym tunelem w Europie. Projekt zakończy się pod koniec dekady.

Eksperci twierdzą, że jest mało prawdopodobne, aby tunel Kerczeński został ukończony na czas, aby pomóc Rosji w jej wysiłkach militarnych, ale Moskwa może postrzegać go jako inwestycję długoterminową – mającą na celu zapewnienie bezpiecznego połączenia z terytorium, z którym można walczyć przez dziesięciolecia.

Inżynier, który pracował przy projektach kilku największych tuneli na świecie, powiedział gazecie, że budowa tunelu przez Cieśninę Kerczeńską będzie prawdopodobnie kosztować co najmniej 5 miliardów dolarów i wymagać będzie od rosyjskiego wojska ochrony nie tylko samej cieśniny, ale także obiektów produkcyjnych .

Według amerykańskich urzędników i doświadczonych inżynierów budowa tunelu obok istniejącego mostu wiązałaby się z ogromnymi przeszkodami. Jednak pomimo wątpliwości co do wykonalności tego planu, Rosja ma jasne powody, aby go wdrożyć. Rosja, nie odnosząc zdecydowanego zwycięstwa w tej wojnie, naraża się na ryzyko podjęcia przez Ukrainę próby ataku na Most Kerczeński.

Biegli trafnie opisali także pragmatyczne motywy stron:

  1. Dla Władimira Putina Krym ma znaczenie symboliczne, dlatego ważne jest, aby powiązać go z „Matką Rosją”. W ciągu ostatnich dziewięciu lat Federacja Rosyjska uzależniła półwysep od wody, prądu i związanych z nim linii komunikacyjnych.
  2. Chiny prawdopodobnie będą naciskać na przynajmniej częściową własność tunelu, zwiększając w ten sposób swoje zapasy globalnej infrastruktury portowej i transportowej. Kraj mógłby również sfinansować projekt i otrzymać zapłatę albo w formie ceł, albo w drodze eksportu rosyjskiej ropy i gazu.

Karyna Koshel

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com