Łukaszenka zamierza budować „zamki z piasku”

Fot. Serge Serebro / wnet.fm (CC BY-SA 2.0)

Według informacji otrzymanych od przedstawicieli białoruskiej opozycji, którzy chcieli pozostać bezimienni, plany prezydenta Białorusi Aleksandra Łukaszenki dotyczące odbycia spotkania roboczego z kierownictwem Ministerstwa Transportu i Komunikacji oraz szefami przemysłu lotniczego były do ich dyspozycji. Plany obejmują również inspekcję oddanych do użytku obiektów i komunikację głowy państwa z przedstawicielami kolektywów pracowniczych największych przedsiębiorstw lotniczych w kraju.

Łukaszenka tradycyjnie pozycjonuje się jako „silny biznesmen”. Prezydent okresowo spotyka się z szefami przedsiębiorstw różnych branż i przedstawicielami kolektywów pracowniczych. Lubi też pozować na tle traktorów, ciężarówek, a teraz także samolotów… Z reguły spotkania te są organizowane w duchu radzieckich aktywów „partyjno-gospodarczych” i często kończą się tradycyjnymi dla „radzieckiego” stylu przywództwa „besztaniami” i demonstracją „komunikacji z ludem”.

Jak się okazało, „komunikacja z narodem” odbędzie się według wcześniej opracowanego i zatwierdzonego scenariusza, odpowiedzi na pytania przedstawicieli kolektywów pracowniczych zostały już opracowane i przećwiczone. Świadczą o tym dokumenty dostarczone przez białoruskich opozycjonistów.

Zrzuty ekranu z materiałów dokumentalnych

Zapewniamy tłumaczenie materiałów na język polski:

Prawdopodobne pytania do Głowy państwa podczas wizyty na Narodowym Lotnisku Mińsk

Pytanie. Nasza koleżanka Marina Wasilewska została wybrana na pierwszą białoruską kosmonautkę, która poleci z misją na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Jesteśmy z niej bardzo dumni, czekamy i martwimy się. Proszę powiedzieć, czy są jakieś informacje o tym, kiedy lot się odbędzie i czy sytuacja międzynarodowa nie zakłóci tego?

Odpowiedź. Lot powinien odbyć się w marcu 2024 roku. Dowódcą statku będzie Oleg Nowicki. W skład załogi wchodzi również astronauta NASA. Ten międzynarodowy zespół zademonstruje współpracę różnych krajów w eksploracji kosmosu. Lot się odbędzie, przygotowania idą pełną parą.

Pytanie. Pomimo obecnych ograniczeń sankcyjnych, pracownicy linii lotniczych Belavia zauważyli ostatnio zmiany w relacjach z partnerami zagranicznymi. Przedsiębiorcy stali się szczerze niezadowoleni z istniejących ograniczeń i ich wpływu na możliwości rozwoju gospodarczego. Coraz częściej słyszymy, że na relacje w sferze komunikacji lotniczej nie powinny wpływać ograniczenia polityczne, polityka nie powinna wpływać na lotnictwo. Czy widzi Pan takie zmiany i czy ma Pan zamiar podążać w kierunku współpracy z zagranicznymi partnerami w kwestii liberalizacji usług lotniczych oraz przywrócenia zachodnich linii lotniczych na białoruskie niebo?

Odpowiedź. Tak, pewne procesy są w toku. Gospodarka jest jedyna, a ograniczenia sankcyjne dotyczą nie tylko białoruskich przedsiębiorstw, lecz także europejskich, i zmęczenie tymi ograniczeniami narasta. Ze swojej strony jesteśmy gotowi do otwartego dialogu z naszymi europejskimi partnerami. Białoruś nie zamykała swojej przestrzeni powietrznej przed przewoźnikami lotniczymi z Europy, nie zakazała im lotów do Mińska. Jeśli jutro jakiekolwiek linie lotnicze będą chciały wykonać lot do Mińska, powitamy je na zasadach wzajemności. Dajmy ludziom możliwość podróżowania, odwiedzania krewnych, wykonania pracy.

Pytanie. Republika Białoruś znajduje się pod presją sankcji od 2 lat, linie lotnicze Belavia podlegają bezpośrednim ograniczeniom sankcyjnym. W jaki sposób czołowe przedsiębiorstwa Republiki Białoruś radzą sobie z nałożonymi ograniczeniami, aby zapewnić nieprzerwaną pracę?

Odpowiedź. Dla nas i naszych przedsiębiorstw życie pod presją sankcji jest w swoim rodzaju motywacją do działania, której doświadczaliśmy w całej historii suwerennej Białorusi. W różnych czasach tego okresu były one łagodzone lub zaostrzane, ale mimo to przedsiębiorstwa takie jak Miński Zakład Lotnictwa Cywilnego №407 oraz narodowy przewoźnik lotniczy Belavia nie zawiesiły swojej działalności ani na jeden dzień, żaden pracownik tych przedsiębiorstw nie został zwolniony z powodu sankcji. Wręcz przeciwnie, przedsiębiorstwa wykazują wzrost zarówno wskaźników ekonomicznych, jak i wszechstronnego rozwoju w różnych kierunkach. Jak zawsze apelowałem, apeluję i nadal będę apelował o spokój na miejscu i odpowiednią reakcję na wyzwania zewnętrzne.

Pytanie. Białoruś jest gospodarzem II Igrzysk Wspólnoty Niepodległych Państw. Pojawiają się informacje, że ponad 6 tysięcy uczestników przyjedzie na to wielkie święto sportu, które będzie gościło 11 białoruskich miast. Czy to prawda? Jak ocenia Pan organizację tego przełomowego wydarzenia dla naszego kraju? Proszę uchylić rąbek tajemnicy, komu Pan kibicuje?

Odpowiedź. Kibicuję Białorusi! Z zainteresowaniem śledzę wyniki wszystkich zawodów. A tak na poważnie, przygotowania się odbywały na szeroką skalę, wszystkie obiekty zaangażowane w ten proces były starannie przygotowane, z niecierpliwością czekaliśmy na uczestników II Igrzysk WNP. Jesteśmy dumni z bycia gospodarzem w tym roku. Mamy nadzieję, że pokażemy wyniki co najmniej nie gorsze niż podczas poprzednich Igrzysk. Myślę, że to wielka przewaga dla naszych sportowców rywalizować na swojej ziemi! Szczerze wierzę, że na wyniki nie będziemy musieli długo czekać!

Pytanie. Ze względu na swoją działalność zawodową Pan dużo podróżuje samolotem. Proszę się podzielić swoim doświadczeniem, jak Pan znosi loty i czy ma Pan jakieś preferencje, może specjalny regulamin, który zobowiązuje loty o statusie HEAD?

Odpowiedź. Dużo latam, regulamin … Nie!!! Jedyna rzecz, o którą zawsze proszę, aby wszystko było na czas, jeśli to możliwe! Wiem z pierwszej ręki, że kapitan na pokładzie samolotu jest najważniejszy po Bogu! Ufam im i z pełnością oświadczam, że są specjalistami najwyższej klasy!

Pytanie. Od 11 sierpnia linie lotnicze rozpoczynają loty do Delhi w Indiach. Linie lotnicze poczyniły szeroko zakrojone przygotowania do otwarcia tego połączenia, zarówno techniczne, jak i w zakresie obsługi lotów, uzyskania wszystkich niezbędnych pozwoleń, kalkulacji ekonomicznych, promocji marketingowej. Aktywnie pracowały wszystkie działy linii lotniczych. W ramach promocji marketingowej lotu i kampanii reklamowych przekonaliśmy się, że reżim wizowy stanowi ograniczenie dla rozwoju transportu lotniczego, zarówno biznesowego, jak i turystycznego. Czy rozważana jest możliwość zniesienia wzajemnego obowiązku wizowego między Białorusią a Indiami?

Odpowiedź. Tak, słyszałem o otwarciu bezpośredniego połączenia lotniczego między Mińskiem a Delhi, co jest podyktowane ścisłą współpracą we wszystkich dziedzinach między nami a Indiami. To świadczy o pogłębieniu naszych relacji, a także jest kolejnym dowodem na to, że ograniczenia sankcyjne zamykają niektóre drzwi, ale otwierają inne. Jeśli chodzi o wprowadzenie ruchu bezwizowego między naszymi krajami, kwestia ta powinna zostać opracowana z każdej strony na wszystkich szczeblach władz zarówno na Białorusi, jak i w Indiach.

Jak widać, Łukaszenka, kopiując Putina we wszystkim, przyjął jego sposób komunikowania się z przedstawicielami związków zawodowych i kolektywów przedsiębiorstw na swoich „dużych konferencjach prasowych” – żadnych „ostrych pytań i prowokacyjnych oświadczeń”. Żadnych skarg na niskie płace i złe warunki pracy. Żadnych wskazówek na temat surowości sankcji, „drenażu mózgów” i braku nowych technologii.

Na Białorusi, która jest objęta surowymi sankcjami, z których ostatnia została nałożona przez Unię Europejską niedawno, najmniejsza skarga zostanie uznana niemal za zdradę.

Łukaszenka powinien poczuć „aprobatę” dla swoich wspaniałych planów eksploracji kosmosu, przygotowania białoruskiego kosmonauty do lotu na Międzynarodową Stację Kosmiczną i budowy fabryki dronów.

Dlatego na spotkaniu z przedstawicielami przemysłu lotniczego nie usłyszymy „niewygodnych” pytań. W białoruskim budżecie brakuje miliardów dolarów, przemysłowcy są zmuszeni dostosować plany produkcyjne, biorąc pod uwagę niedobór komponentów z powodu sankcji za wsparcie Moskwy. Ale prezydent nie będzie zainteresowany tym wszystkim.

Przedstawiciele przedsiębiorstw lotniczych będą działać jako „tłum”, niezbędny Łukaszence do przekonania ludności o słuszności i skuteczności jego polityki; dobrobyt i dobrobyt Białorusi pod silną presją sankcji i wzmocnienie jego osobistej pozycji u władzy.

Oczywiście nie usłyszymy pytań i odpowiedzi na temat realnych perspektyw rozwoju białoruskiego przemysłu lotniczego, nowych konkurencyjnych rozwiązań stworzonych nie na podstawie wyników szpiegostwa przemysłowego, ale na podstawie badań białoruskich naukowców.

„Za kulisami” spotkań pozostaną kwestie udziału Białorusi w rosyjskim programie produkcji dronów i obchodzenia ograniczeń wobec Rosji; zaniedbania bezpieczeństwa lotów z powodu braku komponentów do naprawy; problemy odnowienia floty lotniczej i trudna sytuacja ekonomiczna białoruskiego przemysłu lotniczego jako całości.

Pompatyczny „show” z elementami „stalinowskiej estetyki”, tak jaskrawo zademonstrowany podczas niedawnego spotkania ministra obrony Federacji Rosyjskiej S. Szojgu z przywódcą KRLD, zostanie ponownie odegrany przed obywatelami.

Nawet na spotkaniu z przedstawicielami przemysłu innowacyjnego Łukaszenka pozostanie wierny sobie i swojemu pragnieniu „przekazania” „smakołyków” białoruskiego przemysłu rosyjskim oligarchom. I pod pozorem „suwerennego” zastąpienia importu, aby utorować drogę do całkowitego przejęcia białoruskiego kompleksu przemysłowego przez struktury Federacji Rosyjskiej. W takim scenariuszu białoruski przemysł lotniczy zostanie pozbawiony jakichkolwiek perspektyw, a białoruskie lotniska będą wykorzystywane wyłącznie do przyjmowania rosyjskich samolotów wojskowych…..

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com