Media: Pekin przyznał, że to chiński statek uszkodził kluczowy gazociąg na Bałtyku

Rantanen Anna POL KRP / poliisi.fi

Pekin uznał, że gazociąg na Morzu Bałtyckim uszkodził chiński kontenerowiec, ale doszło do tego w wyniku wypadku – podają nieoficjalnie dziennikarze z Hongkongu. Własne śledztwa w tej sprawie prowadzą Finlandia i Estonia. Oba te kraje nie potwierdzają ustaleń Chińczyków.

W październiku ubiegłego roku doszło do uszkodzenia gazociągu Balticconnector na Morzu Bałtyckim pomiędzy Estonią a Finlandią. Od początku podejrzewano, że za uszkodzenia mogła być odpowiedzialna załoga chińskiego kontenerowca NewNew Pola Bear pływającego pod banderą Hongkongu. Teraz nowe doniesienia w tej sprawie przekazuje hongkoński dziennik „South China Morning Post”. 

Uszkodzenie gazociągu Balticconnector. Media opisują chiński raport

Z publikacji gazety wynika, że Pekin przyznał, iż kluczowy gazociąg na Bałtyku uszkodził statek należący do Chin, ale miało do tego dojść przez przypadek. „SCMP” powołuje się w publikacji na raport chińskich władz, według których doszło do wypadku spowodowanego silnym sztormem. Wersji o wypadku nie potwierdzają estońskie i fińskie władze. W obu krajach wciąż trwa śledztwo dotyczące uszkodzenia gazociągu Balticonnector. „Rzeczniczka estońskiej prokuratury powiedziała, że dokument (z chińskimi ustaleniami – red.) nie został wysłany (…) i 'nie może zostać uznany za dowód w żadnym śledztwie toczącym się w Estonii'” – czytamy w „South China Morning Post”. Estońscy śledczy zwrócili się do Pekinu o pomoc prawną dotyczącą zebrania dowodów ze statku i od jego załogi. 

Finlandia: Dochodzenie jest w toku

Rzeczniczka fińskiego Krajowego Biura Śledczego (NBI) nie potwierdza, że prowadzący śledztwo w tym kraju otrzymali dokumenty z Chin. „W trakcie dochodzenia nawiązano współpracę z chińskimi władzami, a NBI złożyło między innymi wniosek o pomoc prawną do właściwych chińskich władz” – przekazała Anna Zareff z działu komunikacji Krajowego Biura Śledczego. Jak podkreśliła, „dochodzenie jest nadal w toku, a ostateczne wnioski, co było przyczyną incydentów (…) można wyciągnąć po zakończeniu wszystkich niezbędnych czynności śledczych, co jeszcze zajmie trochę czasu”. 

Z dotychczasowych ustaleń obu europejskich państw wynika, że statek NewNew Pola Bear w nocy 7 października lub rankiem 8 października przeciągnął kotwicę po dnie morskim, uszkadzając rurociąg i kable telekomunikacyjne. Ważącą sześć ton kotwicę znaleziono w pobliżu gazociągu 24 października. 

Źródło: gazeta.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com