Rosja powinna odpowiedzieć za kradzież i sprzedaz ukraińskiego zboża 

Jeszcze przed  rozpoczęciem inwazji na pełną skalę marynarka wojenna FR zablokowała drogę morską do eksportu ukraińskiego zboża. Na skutek wojny Ukraina już w ciągu 5 miesięcy jest pozbawiona nie tylko sprzedaży własnych plonów do podstawowych rynków państw Azji i Afryki, lecz także zabezpieczenia prac WFP (Światowy Program Żywnościowy ONZ). Wedlug oceny Bloomberga, do końca bieżącego roku ukraińskie potru potrafią wyeksportować najwyżej 2 mln ton miesięcznie z ponad 20 mln ton zablokowanego zboża. 

Rosyjska armia  opróżnia spichlerze na zajętych terytoriach południa i wschodu Ukrainy. Skradzione zboże jest wywożone do Krymu i Rosji, stąd do państw Bliskiego Wschodu. Siergiej Aksjonow, szef rosyjskiej administracji okupacyjnej potwirdził ten fakt, że skradzione zboże z obwodów Chersońskiego i Zaporoskiego jest wywożone do anektowanego Krymu, a później dostarczone do portów Sewastopola i Kerczu.

Putin już nie ukrywa, że ukraińskie zboże wywozi się bezprawnie i proponuje wymienić to na zniesienie sankcji dla Rosji. O tym on poinformował pod czas swojej wizyty 19 lipca 2022r. w Iranie przed spotkaniem z prezydentem Turcji R.T. Erdoganem: należy znieść wszelkie ograniczenia w eksporcie rosyjskiego zboża, „jeśli chce się poprawy sytuacji na rynku żywności”. „Ułatwimy eksport ukraińskiego zboża, ale wychodzimy z tego, że wszystkie ograniczenia związane z dostawami rosyjskiego zboża zostaną zniesione. Do tej pory nikt się nie sprzeciwiał. W tym amerykańscy partnerzy” – powiedział cynicznie rosyjski prezydent. Ponadto Putin poinformował o wzroście rosyjskiego eksportu zboża w tym roku z 30 mln ton zboża do 50 mln ton. 

Nietrudno się domyślić, że mówimy o skradzionym ukraińskim zbożu. Udokumentowano wiele przypadków eksportu przez Rosjan zboża z południowych i wschodnich regionów Ukrainy oraz dostarczenia go do portów państw Bliskiego Wschodu. Przed wpłynięciem na Morze Czarne rosyjskie statki wyłączają czujniki pokładowe. Na radarach statki pojawiają się w połowie drogi do miejsca przeznaczenia.

Rosja dostarczyła ukraińskie zboże do 15 portów świata. Najczęściej statki cumowano na wybrzeżach Turcji. Rosyjskie statki wpłynęły do dziewięciu tureckich portów: Deringje, Iskenderun, Nemruth, Samsun, Bandirma, Marmara, Karasu, Mersin, Atacas. Ponadto, nielegalnie przejęte od rolników plony zostały dostarczone przez masowce do syryjskich portów w Latakii i Tartus, do izraelskiej Hajfy, irańskiego Amirabadu oraz portów w Poti (Gruzja) i Bejrucie (Liban).

Delta Streamline LTD (Malta), Amur shipping LTD (Rosja), Treveler Shipping LLC (Rosja), Silverline Shipping LLC (Rosja), Donmaster LLC (Rosja), Sormovo Ship LLC (Rosja) i Victoria River & Sea Transport LTD (Turcja) są zaangażowane w nielegalny transport zboża.

„Sprzedawcami” skradzionego zboża są rosyjskie firmy: Otwarta Spółka Akcyjna (dalej WAT) „Petrokchleb-Kubań” (numer podatkowy 2310109650); WAT „Spółka April” (2311232047); WAT „Krasnogwardiejski Elevator” (9105010531); WAT „TD Fregata” (2462040308); WAT „Agro-Fregata” (6141055691); WAT Grain Logistics (6167196351); WAT Athena (6161095847); WAT „Chlebkom” (2308100890).Rosja ukradła i wyeksportowała zboże i nasiona oleiste o wartości ponad 613 mln dolarów z tymczasowo okupowanych terytoriów Ukrainy. Obecnie łączna kwota odszkodowań i strat z powodu wojny w rolnictwie wynosi 27,6 mld USD, z czego największą kategorią są straty spowodowane niezebraniem upraw

ozimych (1,4 mld USD) i zniszczonym sprzętem (926 mln USD). 

Ukraina liczy na szybką i zdecydowaną reakcję ze strony UE, Stanów Zjednoczonych i innych partnerów koalicji sankcyjnej. Wynikiem powinno zostać włączenie do wykazów sankcyjnych wszystkich firm zaangażowanych w nielegalny handel, a także wprowadzenie ograniczeń prewencyjnych w celu zapobiegania takim przestępstwom.Wszystkie osoby zaangażowane w transport lub sprzedaż skradzionego zboża na Ukrainie powinny uswiadamiać poniesienie nieuniknionej odpowiedzialności. Sankcje powinny obejmować masowce, porty, armatorzy, firmy ubezpieczeniowe i brokerskie, nabywcy.

Źródło: https://www.eupoliticalreport.eu/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com