Autostrady w Polsce. Ministerstwo nie przedłuży umowy. Co z opłatami?
Ministerstwo Infrastruktury nie planuje przedłużenia koncesji na autostrady A4 i A2. Resort chce, aby drogi te były docelowo bezpłatne, ale nie wspomniał o wcześniejszym wykupieniu od koncesjonariuszy.
– W marcu 2027 r. wygaśnie umowa koncesyjna dotycząca A4 Katowice-Kraków. Ministerstwo Infrastruktury nie przewiduje zawierania kolejnej umowy na eksploatację tego odcinka autostrady oraz nie zakłada odpłatności za przejazd pojazdów osobowych i motocykli tym odcinkiem – powiedział w rozmowie z PAP Rafał Jaśkowski, rzecznik resortu infrastruktury.
– W marcu 2027 r. wygaśnie umowa koncesyjna dotycząca A4 Katowice-Kraków. Ministerstwo Infrastruktury nie przewiduje zawierania kolejnej umowy na eksploatację tego odcinka autostrady oraz nie zakłada odpłatności za przejazd pojazdów osobowych i motocykli tym odcinkiem – powiedział w rozmowie z PAP Rafał Jaśkowski, rzecznik resortu infrastruktury.
Rzecznik dodał, że wszystkie drogi ekspresowe w Polsce są darmowe dla pojazdów osobowych i motocykli, natomiast od 1 lipca 2023 r. darmowe są wszystkie odcinki autostrad zarządzanych przez GDDKiA. Opłaty dla kierowców zostały zniesione na odcinkach A2 Konin – Stryków i A4 Wrocław – Sośnica. Bezpłatnie można przemieszczać się również na odcinku A1 Gdańsk – Toruń, który od 4 września 2023 r. jest darmowy dla motocykli i pojazdów samochodowych o dwóch osiach.
Ministerstwo Infrastruktury chce, aby autostrady w Polsce były darmowe
Wiceminister infrastruktury Przemysław Koperski mówił pod koniec stycznia 2024 r., że jest zwolennikiem docelowego zwolnienia z opłat za przejazd autostradami pojazdów o masie do 3,5 tony. W 2027 roku wygaśnie umowa pomiędzy państwem a spółką Stalexport Autostrada Małopolska w zakresie zarządzania i eksploatacji autostrady A4 Katowice-Kraków.
Przemysław Koperski powiedział w Polskim Radiu 24, że pojazdy osobowe powinny być zwolnione z opłat. Dodał, że dotyczy to autostrady A4, a w przyszłości także A2. Wiceminister infrastruktury wskazał, że ważnym argumentem za powszechnym dostępem do autostrad jest fakt, że podróżowanie tymi trasami jest bezpieczniejsze.
Źródło: gazeta.pl