Black Friday – na to trzeba uważać!
Zakupowa gorączka podczas Black Friday to okres wzmożonej aktywności oszustów – ostrzega Komisja Nadzoru Finansowego. KNF opublikował serię rad dla konsumentów, co zrobić, czy nie dać się oszukać.
„Przypominany o dobrych praktykach, które mogą pomóc zabezpieczyć się przed kradzieżą, podczas zakupów w internecie. Zachowajcie czujność i nie dajcie się złowić oszustom” – napisano na profilu KNF w mediach społecznościowych.
Jak przypomina KNF, trzeba szczególną uwagę zwracać na nieznane sklepy, które oferują markowe towary w atrakcyjnych cenach. Konieczna jest także weryfikacja adresu strony, na której dokonuje się płatności online, bo oszuści tworzą strony podobne do istniejących bramek płatniczych.
Poza tym trzeba się wystrzegać informacji SMS-owych o konieczności dopłacenia niewielkiej kwoty za przesyłkę. Nie należy klikać w linki, zamieszczane w takich informacjach.
KNF zaleca także ostrożność w razie otrzymania informacji SMS-em lub mailem o wygranej w różnego rodzaju konkursach, bo to także częsta metoda działania oszustów. Nadzór zaleca także dokładne sprawdzanie SMS-ów lub wiadomości w aplikacji mobilnej, służących do potwierdzania płatności.
Podpowiedzi dla osób, chcących zrobić zakupy w czasie Black Friday, opublikował też Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Urząd antymonopolowy poleca, by wcześniej dokładnie sprawdzić ceny artykułów, które chcemy kupić, by móc ocenić, czy rzeczywiście jest to okazja, czy tylko manipulacja ceną. UOKiK przypomniał także, że przecenione towary – tak jak wszystkie inne – podlegają reklamacji, jeśli okażą się wadliwe. Reklamacje składa się u sprzedawcy.
Jak przypomniał UOKiK, osoby kupujące w sieci powinny pamiętać, że konsument ma ustawowe prawo do namysłu i że w ciągu 14 dni od otrzymania produktu może odstąpić od umowy bez podawania powodów.