Inflacja w Polsce. Czy nasze podejście do zakupów się zmieniło?
Mimo inflacji bijącej kolejne rekordy, Polacy nadal zwracają uwagę na jakość kupowanych produktów. Wolą mieć mniej rzeczy, ale unikalnych i dobrej jakości – wynika z badania „Consumer Life” przeprowadzonego przez GfK.
Nabywcy wolą posiadać mniej rzeczy, ale zależy im, aby były one unikalne i wyróżniały się wysoką jakością. Ważne jest także zaufanie do marki – konsumenci chętniej wybierają sprawdzone już produkty. Nie chcą pełnić funkcji testerów, a zamiast tego wolą kupować produkty zweryfikowane i ocenione przez innych – podkreśla Dominika Grusznic-Drobińska z GfK.
Niedobory produktów związane z pandemią Covid-19 zmusiły wielu konsumentów do wypróbowania oferty nowych marek. Jeśli podjęte próby okażą się rozczarowaniem, nabywcy wrócą zapewne do poprzednich wyborów. W badaniu “Consumer Life” aż 44 proc. respondentów stwierdziło, że w razie niezadowolenia z produktu lub usługi, zamieni produkt na inny – dodaje.
38 proc. konsumentów deklaruje, że przed zakupem produktu zapoznaje się z treścią etykiety. To idzie w parze z rosnącą sprzedażą produktów i usług z tzw. wartością dodaną, czyli powstających np. zgodnie z normami zrównoważonego rozwoju lub pochodzących od lokalnych dostawców.
Inflacja a zakupy. „Coraz mniej pozostawiamy przypadkowi’
W ocenie konsultantki w GfK Anny Szwedowskiej, rosnąca świadomość nabywców, a także coraz większa personalizacja produktów i usług to trendy, które wraz z nadejściem pandemii zyskały nowe oblicze i zapewne zostaną z nami na dłużej.
Na zakupach coraz mniej pozostawiamy przypadkowi, zwracając przy tym uwagę na najmniejsze szczegóły. Marki to dostrzegają, a zmiany w podejściu do kupujących zachodzą dosłownie na naszych oczach – ocenia Szwendowska.
Badanie internetowe GfK zostało przeprowadzone w kwietniu 2021 r. na reprezentatywnej grupie 2 tys. osób powyżej 16. roku życia.
Inflacja w Polsce a nastroje konsumenckie
„Listopad przyniósł istotne pogłębienie spadku nastrojów konsumenckich Polaków z poprzedniego miesiąca” – podaje GfK. „Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK, czyli syntetyczny wskaźnik ilustrujący aktualne nastroje Polaków w zakresie postaw konsumenckich, wyniósł w listopadzie -9,2 i spadł o 3,3 p.p. w stosunku do poprzedniego miesiąca” – wyjaśniono.
W listopadzie składowe Barometru Nastrojów Konsumenckich kształtowały się następująco:
– nastąpiło pogorszenie ocen bieżącej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego – z poziomu -4,7 do -7,5;
– nastąpiło pogorszenie ocen przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego – z poziomu -6,5 do -13,4;
– nastąpiło pogorszenie ocen przyszłej sytuacji gospodarczej kraju – z poziomu -33,9 do -38,3;
– nastąpił wzrost skłonności do zakupów – z poziomu 21,6 do 22,3.