Prototypowy samolot ewakuowany z Ukrainy. An-178-100R leciał do Polski w ukryciu

Fot. Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Paderewskiego w Bydgoszczy (Facebook)
Prototypowy samolot transportowy Antonow An-178-100R przyleciał z Ukrainy na lotnisko w Bydgoszczy. To jedyny latający egzemplarz tego modelu.
„Dzisiaj wylądował na naszym lotnisku statek powietrzny należący do ukraińskiego producenta Antonov JSC, który realizował lot techniczny. Jest to drugi samolot tego kontrahenta w PLB. Współpracujemy z ukraińskim producentem, udostępniając możliwość skorzystania z infrastruktury lotniskowej Lotniska Bydgoszcz” – przekazał w środę 9 października na Facebooku Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Paderewskiego w Bydgoszczy.
Samolot An-178-100R przyleciał z Ukrainy do Polski. To jedyny taki modelSamolot Antonow An-178-100R wykonywał większość lotu w ukryciu. Maszyna włączyła swój transponder dopiero nad terytorium Polski – wyjaśnia czasopismo „ZBiAM”. „Na terenie bydgoskiego portu An-178-100R dołączy do innej maszyny ukraińskiego producenta, która została przebazowana wcześniej i obecnie jest zakonserwowana w oczekiwaniu na dalsze losy” – czytamy.
Powyższy model to jedyny latający egzemplarz An-178. Samolot został zaprezentowany pod koniec grudnia 2021 r. „Kluczowym elementem prac miało być odejście od kooperacji z przemysłem rosyjskim” – podaje „ZBiAM”. W momencie wybuchu działań wojennych samolot pozostał na lotnisku Kijów-Swiatoszyn. Najprawdopodobniej to spowodowało, że nie został zniszczony, gdyż rosyjskie siły zaatakowały port lotniczy Kijów-Hostomel.
Do produkcji samolotów An-178 zaangażowano 30 spółek
W produkcję seryjną samolotów transportowych An-178 zostało zaangażowanych ponad 30 ukraińskich spółek, które miały dostarczać 177 komponentów różnego typu. Była to m.in. spółka Antonow, STC Ekran, PJSC Fed i SE HAKB, które opracowały i wdrożyły jako pierwsze w Ukrainie elektroniczny system sterowania samolotem oraz mechaniki skrzydeł. Z kolei Południowe Zakłady Budowy Maszyn imienia A. M. Makarowa (Piwdenmasz) uruchomiły produkcję podwozi – podaje serwis milmag.pl. Natomiast spółki z Europy, USA i Kanady zaangażowały się w wyposażanie samolotów.
Źródło: gazeta.pl