USA: Tegoroczny „Black Friday” rekordowy, lecz spokojny

epa09605117 Employees gather for a pep talk before the opening of a Best Buy store as the traditional holiday shopping season begins on Black Friday in Gurnee, Illinois, USA, 26 November 2021. Black Friday is so named because it is predicated that retailers will turn a profit for the first time in the year as shoppers start their holiday shopping. EPA/TANNEN MAURY Dostawca: PAP/EPA.

108 mln Amerykanów ma w piątek ruszyć na zakupy w dniu po Święcie Dziękczynienia, znanym jako „Black Friday”. Mimo rekordowego popytu i liczby promocji większość sklepów w USA nie musiała zmagać się z porannym szturmem klientów i długimi kolejkami znanymi z przeszłości

Kiedy o godz. 5 drzwi znanego sklepu z elektroniką Best Buy w Leesburgu w Wirginii otworzyły się dla klientów, przed budynkiem stała jedynie mała grupka ludzi.

Kiedyś faktycznie bywało tak, że kiedy otwieraliśmy sklep, mimo ciemności na zewnątrz witaliśmy tłum klientów. Ale to już się nie zdarza – mówi PAP pracownik sklepu Dwayne – W tym roku nie było u nas tego dnia żadnej wielkiej, promocji i u wielu konkurentów Black Friday i wszystkie obniżki rozpoczęły się już kilka dni, a nawet tygodni temu – dodaje.

Brak wielkich promocji nie zniechęcił fanów koncernu Apple w Fairfax, gdzie przed firmowym sklepem w piątkowy poranek zgromadził się mały tłum.

„Nie mamy żadnych specjalnych promocji – poza tym, że przy zakupie starszych modeli można otrzymać kartę podarunkową” – tłumaczy Juan, jeden z asystentów.

Mimo braku znanych z przeszłości dantejskich scen w sklepach Narodowa Federacja Sprzedawców Detalicznych (NRF) szacuje, że tegoroczny „czarny piątek” – dzień tradycyjnie wyznaczający początek bożonarodzeniowego sezonu zakupowego – będzie niemal rekordowy pod względem liczby klientów.

Z przeprowadzonych przez stowarzyszenie badań wynika, że zakupy w obecny weekend planuje ponad połowa Amerykanów – 158,3 mln, z czego w piątek 108 mln. To mniej niż w rekordowym 2019 roku – wtedy chętnych na zakupy było 165 mln – ale o 3 mln więcej niż w ubiegłym roku. Znacznie więcej niż w 2020 roku – ponad 65 proc. wobec 50 proc. – ma być osób, które wybiorą wizytę w sklepie zamiast zakupów online. To zarówno efekt pandemii, jak i obaw związanych z zatorami w łańcuchach dostaw.

„Słyszałam, że przez te wszystkie problemy mogą być trudności z tym, żeby towary doszły przed świętami. Poza tym zakupy w Black Friday to właściwie tradycja” – mówi Alicia, jedna z klientek w Best Buy.

Według NRF rekordowa ma być kwota wydanych przez Amerykanów pieniędzy; podczas całego sezonu świątecznego ma ona wynieść 843-859 mld dolarów. Wiele sklepów i sprzedawców – w tym największe, Walmart i Amazon – chwalą się rekordową liczbą przecenionych towarów. Obniżki sięgają nawet 70 proc.

„Czarny piątek” jest pierwszym z serii dni zakupowego weekendu w USA. Sobota to „Small Business Saturday”, kiedy promowane są małe przedsiębiorstwa i sklepy, zaś poniedziałek to „Cyber Monday”, podczas którego zniżki szykują sprzedawcy internetowi.

Źródło

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com