Wielkie plany polskiego rządu. Port w Świnoujściu ma być konkurencją dla Hamburga. Będzie nowy kanał

Fot. Cezary Aszkiełowicz / Agencja Wyborcza.pl

Rząd zapowiada „nowe podejście” do portu w Świnoujściu, dzięki któremu uda się „całkowicie ominąć niemieckie wody” – przekazał wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk w rozmowie z wnp.pl. Wcześniej mówił, że port w Świnoujściu „w ciągu 6-7 lat będzie poważną konkurencją dla Hamburga”. Rządowy program pochłonie ponad 10 mld zł.

– Pracujemy nad nowym podejściem do portu w Świnoujściu – pod terminal kontenerowy. W przyszłości będzie służyło kolejnym inwestycjom – powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk w rozmowie z wnp.pl. Program budowy i rozbudowy infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu, który ma być realizowany w latach 2023-2029 ma mieć budżet w wysokości ponad 10,3 mld zł.

Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk: Port w Świnoujściu „w ciągu 6-7 lat będzie poważną konkurencją dla Hamburga”

– To jest zupełnie nowe podejście, wschodnie, które jeszcze nie funkcjonuje dla tego portu. Ono całkowicie omija sporne niemieckie wody. To gwarantuje maksymalne zmniejszenie ryzyka dla realizacji tej inwestycji – dodał Gróbarczyk. Natomiast 1 kwietnia rozmowie z PAP oceniał, że port w Świnoujściu „w ciągu 6-7 lat będzie poważną konkurencją dla Hamburga„.

Wiceminister infrastruktury w podobnym tonie wypowiadał się w połowie marca. W rozmowie z dziennikiem regionalnym „Głos Szczeciński” podkreślił, że kanał północno-wschodni będzie omijał wody niemieckie i „wyklucza to jakiekolwiek ryzyka wynikające z tytułu uzyskania szczegółowych pozwoleń oraz decyzji środowiskowych”.

Gazeta wyjaśniała, że planowana przez rząd budowa nowego morskiego szlaku do Świnoujścia, na wschód od wejścia do portu, jest związana z tworzeniem Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego. Szlak będzie przebiegał po wodach polskiego morza terytorialnego i wyłącznej polskiej strefy ekonomicznej. – W planach mamy budowę terminala kontenerowego w Świnoujściu dla obsługi półtora miliona TEU rocznie [TEU to jednostka miary odpowiadająca pojemności, używana w odniesieniu do portów i statków kontenerowych, jest ona równoważna objętości standardowego – przyp. red.]. W związku z tym niezbędny jest tor żeglugowy tak, aby można było doprowadzić do portu jak największe jednostki – mówił Marek Gróbarczyk.

Polska zbuduje nowy kanał. Niemcy wyrażają sprzeciw

„Głos Szczeciński” informował też, że planowany kanał ma uniezależnić Polskę od ingerencji niemieckich w naszą gospodarkę. Dziennik przypominał również, że strona niemiecka sprzeciwia się budowie portu kontenerowego w Świnoujściu, a także polskim przedsięwzięciom na Odrze. Nowe podejście do portu w Świnoujściu ma być gotowe do 2029 roku. Koszt tej inwestycji został oszacowany na około 10 mld zł. Marek Gróbarczyk przekazał, że około 7,5 mld zł będzie pochodziło z budżetu państwa, a resztę będą stanowiły środki unijne.

Nowy kanał ma mieć 65 km długości, 500 metrów szerokości i 17 metrów głębokości, co zapewni dostęp do portu w Świnoujściu statkom o zanurzeniu około 15 metrów. W ramach inwestycji powstać ma również falochron dla nowego świnoujskiego portu zewnętrznego. W planach jest też zakup pogłębiarki do utrzymania toru. „Głos Szczeciński” pisze, że projekt pod nazwą „Budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu” jest opracowywany przez Urząd Morski w Szczecinie. Inwestycja czeka na uchwalenie przez Radę Ministrów programu wieloletniego na lata 2023-2029.

Źródło: gazeta.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com